Cookie instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacy beleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

074-2556600 [javascript protected email address]
Twente Werken bij

Autismeweek

Wist je dat… naar schatting 1% van de mensen een stoornis in het autisme spectrum heeft? En dat 40 tot 60 procent van de mensen met autisme ook een verstandelijke beperking heeft?

Van 29 maart tot het met 5 april is het de Autismeweek van 2025. Dit jaar is het thema ‘ruimte voor autisme’. De manier van denken, waarnemen en communiceren van mensen met autisme leidt soms tot onbegrip in de maatschappij. Hierdoor moeten zij zich aanpassen en komen hun unieke kwaliteiten en talenten niet altijd goed tot hun recht. Daarom vraagt de NVA tijdens de Autismeweek 2025 om ruimte voor mensen met autisme. "De maatschappij moet ruimte bieden voor mensen met autisme zodat zij zichzelf kunnen zijn", aldus de NVA.

Binnen Aveleijn is er een Kenniskring autisme. Dit is een team bestaande uit begeleiders, een manager en gedragswetenschappers. De Kenniskring autisme van Aveleijn heeft als doel om onze kernwaarden Ontwikkelen, Ontmoeten en Ondersteunen voor mensen met een ASS vorm te geven. Een platform waar o.a. kennis gedeeld wordt, scholingen onder de aandacht gebracht worden, discussies gevoerd kunnen worden en vragen gesteld kunnen worden.

Zij delen gedurende de Autismeweek graag kennis en ervaringen op deze pagina, zoals tips hoe je met overprikkeling om kunt gaan, een gedicht en een praktische ervaringsgerichte oefening om meer bewustwording en inzicht rondom autisme te vergroten:

Oefening

Binnen deze uitdaging mag je ervaren hoe het kan voelen voor iemand met Autisme als je hem of haar bewust of onbewust uit zijn of haar veilige structuur haalt. Ieder mens (ook jij) heeft zijn vaste (gedrags)patronen en daar haalt iedereen een mate van voorspelbaarheid of veiligheid uit.De uitdaging is om als je rechtshandig onderstaande tekst met links te schrijven op een lijntjespapier. Ben je linkshandig schrijf je de tekst met je rechterhand. De tekst moet geschreven worden binnen 2 minuten (zet een timer voor jezelf met bijvoorbeeld je mobiel). De tekst is:
Ik schrijf deze tekst om te ervaren hoe het is als ineens iets anders moet van mijn omgeving. Zij willen wel dat ik het goed doe en binnen een bepaalde tijd klaar ben. Zij zeggen dat het goed voor mij is om een keer iets anders te doen. Ik moet wel netjes op de lijntjes blijven schrijven. Hopen dat het mij lukt!

.Vragen die jezelf kunt stellen na het schrijven met je verkeerde hand:
- Ging het in één keer goed? Heb je het gehaald binnen de tijd?
- Hoe voelde het om zo te schrijven?
- Wilde je op een gegeven moment toch liever met je andere hand verder schrijven? Waarom?- Welke emoties heb je opgemerkt tijdens deze ervaring? (frustratie, irritatie, ongemak, moedeloos)- Wat dacht je vooraf? Wat dacht je na de tijd?
- Wil je het vaker proberen of ben je er wel klaar mee?Om de opdracht intenser te beleven kan je ook meerdere collega’s laten meekijken over je schouder. Zij mogen je “goed bedoeld” stimuleren, activeren of motiveren hoe wij dit ook doen bij onze cliënten. Kom op je kan het wel! Ik zou het wel fijn vinden als je het binnen deze tijd haalt. Probeer wel op de lijntje te blijven schrijven. Gewoon doen, dit lukt je wel hoor. Ik kom zo wel even bij je weer kijken en dan is het je vast gelukt. Niet gelijk in de weerstand schieten, je kunt het best.

De onderliggende boodschap:
Wees bewust wat je bij iemand met Autisme kan oproepen als je zijn of haar structuur door de war gooit ook al bedoel je het goed. De druk en bijkomende emoties die je wellicht hebt ervaren tijdens het uitvoeren van de opdracht ervaren zij ook. Bied voldoende nabijheid, ondertitel hetgeen wat zij mogelijk voelen of denken en (ver)oordeel niet. Wees bewust van je eigen gedrag, patronen en overtuigingen en welke invloed dit kan hebben op de ander.

Gedicht

Ook bij de allerjongsten en hun systeem wordt binnen Aveleijn ruimte gemaakt voor Autisme…
Binnen het Kinderdagcentrum (KDC), waar kinderen tot 18 jaar dagbehandeling ontvangen, bestaat de werkgroep ASS. Zij zetten zich in voor meer bekendheid en bewustwording rondom ASS en delen graag het volgende gedicht:


gedichtje – EstherVandaag

Zo veel
steeds weer
probeer je
maar hoe? en wat?
blokkeer je

niet begrijpend kijk je me
nèt niet aan
wil wel
maar weet niet wat je moet

dan ineens
zien we elkaar
delen een lach
het is gewoon goed

Tips

Bij mensen met autisme is sprake van een andere waarneming dan bij mensen zonder autisme. Bij mensen zonder autisme wordt informatie gefilterd. Het brein maakt onderscheid tussen hoofdzaken en bijzaken. Bijzaken komen je bewuste brein niet in, hoofdzaken wel. Bij mensen met autisme komen prikkels ongefilterd binnen. Dit zorgt ervoor dat het brein meer informatie te verwerken krijgt en sneller vol raakt. Dit kan leiden tot overprikkeling. Dit filmpje laat je ervaren hoe overprikkeling kan voelen.

Wat kan helpen?

- Zorg voor de juiste omgeving bij taken en activiteiten. Voer een (lastig) gesprek bijvoorbeeld in een ruimte waar niet door anderen gepraat wordt.
- Geef voldoende tijd om informatie te verwerken en hierop te reageren.
- Help iemand bij het onderscheiden van hoofd- en bijzaken. Help mapjes van bijzaken te sluiten.
- Breng met je cliënt in kaart hoe overprikkeling ontstaat, hoe het herkend kan worden en wat kan helpen om dit te voorkomen. Beschrijf ook wat gedaan kan worden wanneer er al sprake is van overprikkeling.